czwartek, 31 marca 2016

Jak komputer wpływa na nasze oczy? Syndrom widzenia komputerowego



Komputery towarzyszą nam w pracy i w domu, codziennie korzystamy z nich nie martwiąc się, co przyniesie nam przyszłość - a dokładniej jakie konsekwencje mogą nas spotkać za to regularne wpatrywanie się w monitor. W związku z licznymi zapytaniami, podejmuję temat wpływu komputerów na nasze oczy, oraz tego, jak zapobiegać i łagodzić powikłania związane z syndromem widzenia komputerowego.


Syndrom widzenia komputerowego, to objawy związane z pracą naszych oczu do bliży, zwłaszcza przy monitorze komputera (ang. Computer Vision Syndrome – CVS). Wielu z nas zna te dolegliwości: przemęczenie, zaczerwienienie, pieczenie, podrażnienie oczu, podwójne lub zamazane widzenie - a dodam, że ryzyko ich wystąpienia wzrasta u tych, którzy spędzają ponad 4 godziny dziennie przed monitorem.

Objawy syndromu widzenia komputerowego dzielimy na trzy grupy: poza-oczne (bóle głowy, pleców), związane z powierzchnią oka oraz zaburzenia akomodacji i konwergencji (wysiłek akomodacyjny związany z pracą do bliży wpływa na rozwój i postępowanie krótkowzroczności). 

Nas oczywiście interesują objawy związane z powierzchnią oka: 
  • nadmierne łzawienie oczu,
  • pieczenie oczu,
  • ból oczu,
  • uczucie pasku pod powiekami, 
  • przekrwienie spojówek,
  • nietolerancja wcześniej dobrze tolerowanych soczewek kontaktowych.

Zazwyczaj monitor komputera mamy ustawiony na wprost oczu - nasza szpara powiekowa jest szeroka (patrzenie na wprost). Wszystkie informacje są wyświetlone w jednym polu (na ekranie), więc nie zmieniamy kierunku patrzenia. Do tego zapominamy o mruganiu (im bardziej pochłaniające zadanie, tym mniej mrugamy), a jak już mrugniemy, to jest ono zazwyczaj niepełne, czyli  górna powieka nie pokrywa w całości powierzchni rogówki, pozostawiając jej dolną część odsłoniętą. Tak zwiększa się ryzyko odparowywania łez z powierzchni oka i nasza rogówka zaczyna nadmiernie wysychać. Dlatego bardzo ważnym jest świadome mruganie przed komputerem.

Porównajmy np. do czytania książki. Przeważnie trzymamy ją na kolanach lub biurku, więc nasze oczy skierowane są ku dołowi - szpara powiekowa jest mała i jest mniej łez do odparowywania. Ponadto w celu znalezienia dodatkowych informacji, często kierujemy oczy w inną stronę, więc różne części rogówki są w danej chwili narażone na wysychanie (w komputerze mamy wszystko na monitorze). Podczas czytania książki doświadczamy też mniej niepełnych mrugnięć. 

Widzicie różnicę?

Im mniejsza rozdzielczość ekranu, tym mniejsza ostrość obrazu i większy wysiłek dla naszego wzroku. Generalnie litery wyświetlane na monitorze są mniej ostre, niż te np. w książce. Do tego obraz na ekranie nie jest stały, a cyklicznie odświeżany. Im rzadsze jest to odświeżanie na minutę, tym bardziej obraz drży i nasz wzrok bardziej męczy się a oczy stają się podrażnione. Pamiętajcie też, że:
  • lepszy dla oczu jest ciemny tekst na jasnym tle, niż odwrotnie,
  • ekran nie powinien być zbyt jasny w stosunku do oświetlenia w pomieszczeniu,
  • słońce lub lampa nie powinny świecić na ekran komputera, gdyż dochodzi do odbicia światła i większego wysiłku wzrokowego.

Co robić? Eliminujcie czynniki ryzyka.

  1. Komputer powinien być ustawiony na przeciwko siedzenia, monitor w odległości około 95 cm, około 13 cm poniżej poziomu oczu.
  2. Zapewniamy sobie odpowiednią czcionkę do czytania, aby uniknąć przybliżania się do monitora.
  3. Robimy częste i krótkie przerwy od monitora (nie jak dotychczas zamierzchła przerwa na śniadanie). Patrzymy na odległy punkt minimum 2 razy na godzinę.
  4. Świadomie mrugamy. Pilnujemy, aby górna powieka w całości przykryła powierzchnię oka.
  5. Zwiększamy wilgotność pomieszczenia - nawilżacz lub zwykły pojemniczek wypełniony czystą wodą postawiony na biurku. Wietrzymy pomieszczenie.
  6. Unikamy nawiewów suchego powietrza na twarz, żadnych wiatraczków wycelowanych na oczy :)
  7. W słoneczny dzień opuszczamy ściemniające rolety, aby uniknąć oślepienia światłem słonecznym odbitym od ekranu.
  8. Przyjmujemy dużo płynów, ale nie kawy, bo ona odwadnia (1 wypitą szklankę kawy uzupełniamy 2 szklankami wody).
  9. Nie nadużywamy alkoholu i rzucamy palenie papierosów.
  10. Nawilżamy oczy sztucznymi łzami, najlepiej tymi bez konserwantów.
  11. Korygujemy wady wzroku dobrze dobranymi okularami (przy starowzroczności wybierajcie okulary progresywne).
  12. Dobrze oświetlamy pomieszczenia, preferowane jest światło cieplejsze.
  13. Unikamy dysproporcji pomiędzy oświetleniem pomieszczenia a jasnością monitora.
  14. Staramy się utrzymać czystość w pomieszczeniu z komputerem.
  15. Wybieramy komputery z wyższą rozdzielczością i częstszym odświeżaniem ekranu.
  16. Czytamy i piszemy ciemny tekst na jasnym tle.

Spędzając długie godziny przed ekranem komputera pamiętajcie o tych zasadach. Pewnie wielu z Was pomyśli "i tak zawsze?". Tak zawsze. Psycholodzy powiedzą, że wystarczą 3 tygodnie, aby weszło nam to w nawyk. Początki są trudne, potem to już norma :) Ciekawe, czy grozi nam poważny problem społeczny jakim jest syndrom widzenia komputerowego. Przecież już nie tylko w pracy, ale i w domu korzystamy z komputerów, już nie tylko dorośli, ale i dzieci spędzają godziny przed monitorem. A są jeszcze laptopy, tablety, smartfony w które też wpatrujemy się stale. Nie zapominając o telewizorach. Te różnego rodzaju ekrany mają wpływ na nasze oczy.

10 komentarzy:

  1. Świtny artykuł Aneto:) Dziekuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na moje oczy komputer wpływa bardzo źle, bo po całym dniu spędzonym przed monitorem to oczy mnie tak bolą i łzawią, że ciężko mi wytrzymać jak sobie nie zakroplę niebieskiego starazolinu, który mocno nawilża i szybko łagodzi te dolegliwości

    OdpowiedzUsuń
  3. to prawda, ze czytanie tekstów odpowiednią czcionką jest ważne. lepiej mieć komfort i ustawić sobie większe, niż zgrywać kozaka i czytać takie malutkie jakby ktoś je na ściądze pisał

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeśli chodzi o punkt 15, to sporo producentów monitorów wzięło się za produkcję modeli, których zadaniem jest jak najmniejsze zmęczenie wzroku użytkownika nawet po wielu godzinach. Japońska firma Eizo w swojej serii Eco View wprowadziała m.in. tryb Paper, z którego teksty z ekranu czyta się prawie jak z kartki (podobnie jak przy czytnikach).
    http://www.servecom.pl/m/1?text=Eizo

    OdpowiedzUsuń
  5. Porada z częstym mruganiem jest naprawdę pomocna. Trzeba tylko w sobie wyrobić ten nawyk. Co do kropli bez konserwantów to u mnie korzysta się głównie ze Starazolinu. Skład ma na serio przejrzysty.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ha, dobrze sobie czasem takie podstawy wiedzy przypomnieć. Chociaż odpowiedź najczęściej mam tę samą - Starazolin bije inne krople na głowę ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Najgorsze jest to, że często jak się siedzi przy komputerze to zapomina się o mruganiu

    OdpowiedzUsuń
  8. Super blog, jest tu poruszony szereg problemów z oczami, który akurat mnie dotyczy.
    Ciągle mam nawracające problemy z oczami, ponieważ moja praca jest ściśle związana z praca komputerową.Wiele godzin spędzam przy komputerze często nie mogąc sobie pozwolić na przerwę.Ostatnio jednak swędzenie i zaczerwienienie oczu dały mi tak popalić,że zmuszona jestem teraz pamiętać o regularnym używaniu kropli nawilżających, a w razie potrzeby nawet przeciwzapalnych.Ostatnio robię sobie nawet okłady z rumianku.Zaczęłam trochę czytać na ten temat i przyznam,że można coś interesującego znaleźć na ten temat np. https://zdrowie.enel.pl/artykul/zmeczone-oczy Ogólnie komputer niekorzystnie wpływa na moje oczy i miewam ostatnio z nimi problemy.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Pracując przy komputerze i często spędzając przy komputerze cały dzień trzeba odpowiednio zadbać o oczy po przez nawilżanie ich. Ostatnio postanowiłem zamontować w swoim komputerze dodatkowe karty graficzne Sklep w którym dokonałem zakupu dorzucił dodatkowo specjalny artykuł jak dbać o oczy podczas pracy przy komputerze.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...